'Practise what they preach'

The Ocean Cleanup heeft de filosofie van simpelweg dingen voor elkaar krijgen. Get A Crowd deelde deze filosofie en voorzag ons van de tools en expertise om meer dan 2 miljoen euro in 100 dagen te crowdfunden. 

Boyan The Ocean Cleanup

Bekijk project

'Weten wat mensen beweegt'

Wij hebben 500% van ons streefbedrag en meer dan €200.000 opgehaald. Get a Crowd heeft daarin een sterke rol gespeeld. Zowel in aanloop naar alsook tijdens de campagne kregen wij waardevolle adviezen, inzichten en feedback.

Thijs & Kaj Innovation in Motion

Bekijk project

'Kings of crowdfunding'

Experts van het eerste uur en hebben als geen ander kennis over de do’s en don’ts op het gebied van crowdfunding. Bovenal hebben ze een sterke visie over wat er nodig is voor succesvolle crowdfunding op lange termijn.

Floris Unc Inc

Bekijk project

'Gezamenlijke droom'

Dat de heren hun hart op de juiste plek hebben, voelden we meteen. Ze hadden oprechte interesse in onze droom. Positief waar het kon, kritisch waar het moest.

Floor, Didi & Niels No Mad Makers

Bekijk project

'Veel enthousiasme'

Net toen mijn crowdfunding campagne een beetje begon te stagneren kwam ik in contact met Get a Crowd. Door hun niet aflatende enthousiasme kreeg ik zelf weer de energie om in de campagne een tandje hoger te schakelen.

Marriette Minx Media

Bekijk project

Het Zwarte Schaap

 

» Hoe zwarte schapen de crowd in beweging krijgen

Auteur: Arthur van de Graaf

 

De afgelopen jaren heb ik veel bijzondere crowdfunding projecten voorbij zien komen. Een project is voor mij bijzonder wanneer het doel verder gaat dan alleen geld ophalen en wanneer platte marketing en/of financieel rendement niet het (enige) antwoord is op de vraag ‘hoe ga ik de crowd in beweging krijgen?’ Het kunnen projecten zijn van (startende) ondernemers, projecten met een bijzondere impact in bijvoorbeeld onderwijs, natuur, cultuur, voeding en gezondheidszorg, grote projecten zoals The Ocean CleanUp maar ook hele kleine persoonlijke projecten.

Een project is verder voor mij bijzonder als er een authentieke man of vrouw aan het roer staat. Mensen als bijvoorbeeld August die letterlijk aan het roer staat van Azart Ship of Fools, Ronilla Snellen (FutureNL) en Boyan Slat (The Ocean Clean Up). Dit zijn wat mij betreft de mensen die vooroplopen in een beweging die wat mij betreft wel de goede kant op gaan. Laten we ze voor nu maar even de herders noemen.

 

Wie zijn dan de mensen die zich als eerste aansluiten bij hen?

In de praktijk van de herder zijn of waren dit de zwarte schapen. Wij zien de zwarte schapen als de buitenbeentjes, de mensen die het (altijd) anders doen en daardoor in ieder geval opvallen. Als we even verder zoeken dan vinden we een aantal passende doorvertalingen van het gezegde. Laat ik deze gebruiken voor ‘the educational purpose’ van dit stuk.

Wat kunnen we leren van de zwarte schapen?

Omdat de zwarte wol van deze schapen moeilijker te verven was, gingen de zwarte schapen naar de herders en de witte schapen naar de boer of landheer. De herders hoefden overigens geen belasting te betalen over de zwarte schapen (zo is het zwart geld ontstaan). De zwarte schapen waren de schapen met de sterkste band met hun herder. Deze ‘eigen’ schapen volgen de herder als eerste en geven het goede voorbeeld aan de andere schapen. De zwarte schapen zijn duidelijk zichtbaar voor de andere schapen en zorgen ervoor dat de rest van de kudde ook in beweging komt.

In het kinderprogramma Het Klokhuis werd tijdens een serie over ondernemen uitleg over crowdfunding gegeven. Illustratief werd het voorbeeld van een nieuw restaurant gegeven dat de eerste klanten voor het raam laat plaatsnemen zodat andere mensen eerder naar binnen zullen lopen. Mooi als je de mensen die je nu al in het netwerk hebt, kan laten plaatsnemen voor het raam van ‘jouw restaurant’. Nog mooier als zij dit vervolgens delen in gesprekken en via social media en helemaal goed als zij begrijpen dat de kans van slagen van het restaurant door hun bijdrage en het delen hiervan wordt vergroot.

Wanneer jij in staat bent om de mensen die het dichtst bij jou staan in jouw netwerk mee te krijgen en wanneer zij dit zichtbaar doen, door dit laten zien binnen hun eigen netwerk, krijg je jouw crowd in beweging.

Het schijnt ook dat de andere schapen in het begin bang zijn van de zwarte schapen. Wanneer zij gewend zijn aan de zwarte schapen dan schrikken zij niet zo snel meer van bijvoorbeeld de honden van de herder. De zwarte schapen houden de kudde bij gevaar van buitenaf bij elkaar.

Zwarte schapen heb je nodig omdat zij opvallen, de kudde in beweging krijgen en bij elkaar houden. Voor mij maken ook de buitenbeentjes een campagne bijzonder. Juist de zwarte schapen heb je nodig om een crowdfunding campagne te laten slagen.

De afgelopen jaren heeft het Gilde van Traditionele Schaapherders al twee keer geld moeten ophalen met crowdfunding om ervoor te zorgen dat een aantal schaapherders het hoofd boven water kon houden. Uiteraard goed dat het al twee keer gelukt is om het doelbedrag te halen. Met meer dan 1.400 mensen is in totaal ruim €70.000,- opgehaald. In deze campagnes speelden de mensen die al betrokken waren bij het onderwerp een belangrijke rol.

De crowd van 1.400 mensen heeft ook laten weten, bijvoorbeeld aan onze politiek, dat wij het wél belangrijk vinden dat dit ambacht in stand wordt gehouden. Niet alleen omdat het mooie plaatjes oplevert, maar vooral ook omdat de schaapherders de beste landschaps-beheerders zijn die wij hebben. Ik ben één keer met een herder meegelopen en begreep direct dat zij een ontzettend belangrijke rol spelen bij het versterken van onze natuur. Nu hopen dat nog meer mensen inclusief onze beleidsmakers dit gaan begrijpen. De schaapherders hebben zowel de beleidsmakers als de crowd nodig om te komen tot structurele oplossingen en een gezonde toekomst van hun vak en onze natuur.

De schaapsherders zijn misschien wel buitenbeentjes, ze weten als geen ander welke kant we op moeten, ik volg ze graag en jij kan dat ook.

Dit artikel is geinspireerd op het project Volg de Herder

Terug naar overzicht media & publicaties »

Strategisch inzicht, praktische ervaring en creativiteit vertaalt naar jouw succesvolle crowdfunding.

»

We weten dat jouw tijd, energie en middelen zoveel mogelijk naar jouw onderneming project of ander initatief moeten gaan.

We weten hoe crowdfunding effiecient en doeltreffend ingezet kan worden om jouw succes te vergroten.

 

Voordat je start 

Ben je nog niet begonnen en wil je weten of crowdfunding bij jou past, hoe je je goed voorbereidt, hoe je goed van start gaat en hoe je het maximale uit jouw campagne haalt?

 Meer informatie »

Voordat je start 

Ben je nog niet begonnen en wil je weten of crowdfunding bij jou past, hoe je je goed voorbereidt, hoe je goed van start gaat en hoe je het maximale uit jouw campagne haalt?

 Meer informatie »

Eerste Hulp Bij Crowdfunding

Ben je al begonnen met crowdfunding en kan je hulp gebruiken om er meer uit te halen? Met onze Eerste Hulp Bij Crowdfunding (EHBC) komt de juiste energie weer in jouw campagne en komt er gegarandeerd weer beweging in.

Meer informatie »

Eerste Hulp Bij Crowdfunding

Ben je al begonnen met crowdfunding en kan je hulp gebruiken om er meer uit te halen? Met onze Eerste Hulp Bij Crowdfunding (EHBC) komt de juiste energie weer in jouw campagne en komt er gegarandeerd weer beweging in.

Meer informatie »

Kwaliteit en resultaat gaan bij ons altijd voor.

»

Mooi als we je in een gesprek kunnen overtuigen.