'Practise what they preach'

The Ocean Cleanup heeft de filosofie van simpelweg dingen voor elkaar krijgen. Get A Crowd deelde deze filosofie en voorzag ons van de tools en expertise om meer dan 2 miljoen euro in 100 dagen te crowdfunden. 

Boyan The Ocean Cleanup

Bekijk project

'Weten wat mensen beweegt'

Wij hebben 500% van ons streefbedrag en meer dan €200.000 opgehaald. Get a Crowd heeft daarin een sterke rol gespeeld. Zowel in aanloop naar alsook tijdens de campagne kregen wij waardevolle adviezen, inzichten en feedback.

Thijs & Kaj Innovation in Motion

Bekijk project

'Kings of crowdfunding'

Experts van het eerste uur en hebben als geen ander kennis over de do’s en don’ts op het gebied van crowdfunding. Bovenal hebben ze een sterke visie over wat er nodig is voor succesvolle crowdfunding op lange termijn.

Floris Unc Inc

Bekijk project

'Gezamenlijke droom'

Dat de heren hun hart op de juiste plek hebben, voelden we meteen. Ze hadden oprechte interesse in onze droom. Positief waar het kon, kritisch waar het moest.

Floor, Didi & Niels No Mad Makers

Bekijk project

'Veel enthousiasme'

Net toen mijn crowdfunding campagne een beetje begon te stagneren kwam ik in contact met Get a Crowd. Door hun niet aflatende enthousiasme kreeg ik zelf weer de energie om in de campagne een tandje hoger te schakelen.

Marriette Minx Media

Bekijk project

Kunstenaar en ondernemer

» Wat had van Gogh gemeen met de meeste startups?

 

Auteur: Arthur van de Graaf

Regelmatig sta ik voor groepen startups en studenten die de ambitie hebben een eigen bedrijf te starten. Deze presentaties begin ik altijd met een schilderij van Vincent van Gogh, ‘De rode wijngaard’. Wat bijzonder is aan het werk is dat het één van de weinige schilderijen is die hij verkocht heeft tijdens zijn korte leven (van Gogh overleed op 37-jarige leeftijd). In Van Gogh en zijn werk herken ik wat ik bij veel start-ups zie.

De waarde die (radicale) innovatieve start-ups op termijn kunnen hebben voor onze economie wordt onderschat. Ook de waarde van de werken van Van Gogh werd tijdens zijn leven onderschat.

Een andere overeenkomst tussen van Gogh en de start-ups is, is dat ‘they suck in sales’. Dit zijn de woorden van een investeerder die ik sprak en vroeg wat het probleem is van de meeste startups waarin hij geïnvesteerd had. Pas wanneer er daadwerkelijk iets wordt verkocht, gaan wij in het verdienmodel geloven. Wanneer wij het verdienmodel nog niet zien dan geloven wij er niet in en dan zijn wij niet of minder snel bereid om te investeren.

In de Winter 2016 editie van de Harvard Business Review stond een artikel over een wereldwijd onderzoek waaruit blijkt dat de meeste oprichters van bedrijven er spijt van hebben dat zij te lang hebben gewacht met het verkopen van hun product of dienst. 

Alle aanmoedigingen van accelerators, incubators, mentoren en aansporingen van Lean Startup-goeroes als Eric Ries ten spijt. Startende ondernemers gaan wel meer naar buiten, zij verspreiden met veel enthousiasme hun verhaal en zijn druk met het valideren van hun propositie. Startups zijn echter nog steeds te weinig bezig met het echt verkopen van hun product.

Fantastisch al die startup-pitches op verschillende podia voor mooie prijzen, maar levert het echte klanten op die bijdragen aan het uiteindelijke succes van de startup. Onderdeel uitmaken van een corporate accelerator levert je misschien een goed betalende klant op, maar blijft er nog wel tijd over voor de klanten die je echt nodig hebt voor het succesvolle voortbestaan van jouw onderneming.

Ik kom veel innovatieve, sociale, ondernemende mensen tegen die een crowdfunding campagne aan het voorbereiden zijn. In veel gevallen wordt er zelfs al een aantal jaar gesproken over en gewerkt aan het initiatief. In het merendeel van de gevallen is er nagenoeg nog geen commitment verkregen van de mensen waar met veel enthousiasme mee gesproken is.  Er is met een groot aantal mensen gesproken, maar meer dan een berg contacten die veelal niet op de hoogte zijn gehouden is er vaak niet.

Wanneer de crowdfunding campagne start, gaan ondernemers gelijk naar de crowd. Ik vraag mij wel eens af waarom ondernemers wel lean starten, maar niet lean funden. Hierdoor ontbreekt vaak de beloofde proof of concept (mensen willen mijn product of dienst), proof of capabilities (ik kan het product of de dienst verkopen) en de proof of trust (mensen in mijn directe omgeving vertrouwen mij).

Daarnaast worden de verwachtingen van ondernemers, investeerders, backers en meejoelende massa in steeds meer gevallen niet waargemaakt. Ondernemers van (zeer) succesvol gefundeerde campagnes kunnen regelmatig niet leveren wat de crowd verwacht. Dat gaan wij steeds vaker zien en dan raken wij een nieuw financieringsinstrument voor radicaal innovatieve en/of sociale ondernemers net zo snel weer kwijt als het zich de afgelopen jaren in rap tempo ontwikkeld heeft. 

Tot slot voor die startende ondernemers die nu lekker gaan verkopen of crowdfunden… Een korting op jouw product of dienst tijdens jouw campagne maakt het product of dienst niet specialer. Je doet er eerder afbreuk aan. Maak het product speciaal door te voorzien in een behoefte op een manier die voor de klant waardevoller is, dan waarop dat nu gebeurt. Als er nu nog niet wordt voorzien in die behoefte en heb je een korting nodig om het product te kunnen verkopen, dan is het tijd om nog eens goed na te denken over de waarde van je propositie. Als je dan toch weer aan het valideren gaat, vergeet vooral niet om iedere geïnteresseerde vast te houden, zodat je verwachtingen kan waarmaken en hem of haar uiteindelijk het eerste product daadwerkelijk kan verkopen.

Terug naar overzicht media & publicaties »

Strategisch inzicht, praktische ervaring en creativiteit vertaalt naar jouw succesvolle campagne in crowdfunding.

»

We weten dat jouw tijd, energie en middelen zoveel mogelijk naar jouw onderneming project of ander initatief moeten gaan.

We weten hoe crowdfunding effiecient en doeltreffend ingezet kan worden om jouw succes te vergroten.

Voordat je start 

Ben je nog niet begonnen en wil je weten of crowdfunding bij jou past, hoe je je goed voorbereidt, hoe je goed van start gaat en hoe je het maximale uit jouw campagne haalt?

 Meer informatie »

Voordat je start 

Ben je nog niet begonnen en wil je weten of crowdfunding bij jou past, hoe je je goed voorbereidt, hoe je goed van start gaat en hoe je het maximale uit jouw campagne haalt?

 Meer informatie »

Eerste Hulp Bij Crowdfunding

Ben je al begonnen met crowdfunding en kan je hulp gebruiken om er meer uit te halen? Met onze Eerste Hulp Bij Crowdfunding (EHBC) komt de juiste energie weer in jouw campagne en komt er gegarandeerd weer beweging in.

Meer informatie »

Eerste Hulp Bij Crowdfunding

Ben je al begonnen met crowdfunding en kan je hulp gebruiken om er meer uit te halen? Met onze Eerste Hulp Bij Crowdfunding (EHBC) komt de juiste energie weer in jouw campagne en komt er gegarandeerd weer beweging in.

Meer informatie »

Kwaliteit en resultaat gaan bij ons altijd voor.

»

Mooi als we je in een gesprek kunnen overtuigen.