Op naar jouw succes
Wat kunnen we leren van anderen?
Als eerste op de hoogte van recente ontwikkelingen, ontdekkingen en nieuwswaardige cases om jouw campagne een boost te geven!

Get Funded

Wat had van Gogh gemeen met de meeste startups?

Regelmatig sta ik voor groepen startups en studenten die de ambitie hebben een eigen bedrijf te starten. Deze presentaties begin ik altijd met een schilderij van Vincent van Gogh, ‘De rode wijngaard’.

Wat bijzonder is aan het werk is dat het één van de weinige schilderijen is die hij verkocht heeft tijdens zijn korte leven (van Gogh overleed op 37-jarige leeftijd). In Van Gogh en zijn werk herken ik wat ik bij veel start-ups zie.

De waarde die (radicale) innovatieve start-ups op termijn kunnen hebben voor onze economie wordt onderschat. Ook de waarde van de werken van Van Gogh werd tijdens zijn leven onderschat.

Een andere overeenkomst tussen van Gogh en de start-ups is, is dat ‘they suck in sales’. Dit zijn de woorden van een investeerder die ik sprak en vroeg wat het probleem is van de meeste startups waarin hij geïnvesteerd had. Pas wanneer er daadwerkelijk iets wordt verkocht, gaan wij in het verdienmodel geloven. Wanneer wij het verdienmodel nog niet zien dan geloven wij er niet in en dan zijn wij niet of minder snel bereid om te investeren.

In de Winter 2016 editie van de Harvard Business Review stond een artikel over een wereldwijd onderzoek waaruit blijkt dat de meeste oprichters van bedrijven er spijt van hebben dat zij te lang hebben gewacht met het verkopen van hun product of dienst.

Alle aanmoedigingen van accelerators, incubators, mentoren en aansporingen van Lean Startup-goeroes als Eric Ries ten spijt. Startende ondernemers gaan wel meer naar buiten, zij verspreiden met veel enthousiasme hun verhaal en zijn druk met het valideren van hun propositie. Startups zijn echter nog steeds te weinig bezig met het echt verkopen van hun product.

Fantastisch al die startup-pitches op verschillende podia voor mooie prijzen, maar levert het echte klanten op die bijdragen aan het uiteindelijke succes van de startup. Onderdeel uitmaken van een corporate accelerator levert je misschien een goed betalende klant op, maar blijft er nog wel tijd over voor de klanten die je echt nodig hebt voor het succesvolle voortbestaan van jouw onderneming.

Er is met een groot aantal mensen gesproken, maar meer dan een berg contacten die veelal niet op de hoogte zijn gehouden is er vaak niet.

Ik kom veel innovatieve, sociale, ondernemende mensen tegen die een crowdfunding campagne aan het voorbereiden zijn. In veel gevallen wordt er zelfs al een aantal jaar gesproken over en gewerkt aan het initiatief. In het merendeel van de gevallen is er nagenoeg nog geen commitment verkregen van de mensen waar met veel enthousiasme mee gesproken is. Er is met een groot aantal mensen gesproken, maar meer dan een berg contacten die veelal niet op de hoogte zijn gehouden is er vaak niet.

Wanneer de crowdfunding campagne start, gaan ondernemers gelijk naar de crowd. Ik vraag mij wel eens af waarom ondernemers wel lean starten, maar niet lean funden. Hierdoor ontbreekt vaak de beloofde proof of concept (mensen willen mijn product of dienst), proof of capabilities (ik kan het product of de dienst verkopen) en de proof of trust (mensen in mijn directe omgeving vertrouwen mij).

Daarnaast worden de verwachtingen van ondernemers, investeerders, backers en meejoelende massa in steeds meer gevallen niet waargemaakt. Ondernemers van (zeer) succesvol gefundeerde campagnes kunnen regelmatig niet leveren wat de crowd verwacht. Dat gaan wij steeds vaker zien en dan raken wij een nieuw financieringsinstrument voor radicaal innovatieve en/of sociale ondernemers net zo snel weer kwijt als het zich de afgelopen jaren in rap tempo ontwikkeld heeft.

Als je dan toch weer aan het valideren gaat, vergeet vooral niet om iedere geïnteresseerde vast te houden, zodat je verwachtingen kan waarmaken en hem of haar uiteindelijk het eerste product daadwerkelijk kan verkopen.

Tot slot voor die startende ondernemers die nu lekker gaan verkopen of crowdfunden… Een korting op jouw product of dienst tijdens jouw campagne maakt het product of dienst niet specialer. Je doet er eerder afbreuk aan. Maak het product speciaal door te voorzien in een behoefte op een manier die voor de klant waardevoller is, dan waarop dat nu gebeurt. Als er nu nog niet wordt voorzien in die behoefte en heb je een korting nodig om het product te kunnen verkopen, dan is het tijd om nog eens goed na te denken over de waarde van je propositie.

Auteur: Arthur van de Graaf
‘Arthur is founder van Get a Crowd, specialist crowdfunding, marketeer, innovator & new business specialist, en daarnaast ervaren spreker & mentor in business en educatie bij een aantal hogescholen, universiteiten & accelerators.’

Zie ook

Andere content

Hoe zwarte schapen de crowd in beweging krijgen
Leer wat zichtbaarheid, het vinden van eerste volgers en het geven van het goede voorbeeld aan de andere schapen met je initiatief kan doen. Bekijk
Wat had van Gogh gemeen met de meeste startups?
Leer waarom je moet starten met het verkrijgen van intentieverklaringen van jouw crowd. Bekijk

Nog meer

Alle content zien?

We weten wat de toegevoegde waarde is van bestaande cases en het delen van de lessen die we hieruit geleerd hebben. 

Zie ook

Andere cases

Nelis
Nelis zorgt voor een goede wisselwerking tussen het bedrijfsleven, werkzoekenden en instanties. Bekijk
Slide
Maakt je bestaande gordijnen ‘smart’ door middel van automatisering. Bekijk
Er bovenop
Blijf op de hoogte

Direct contact

Weet je ons te vinden?

Telefoon

+31 (6) 83 05 92 58

Adres

Saturnusstraat 14, Den Haag

Email

info@getacrowd.nl

Pin It on Pinterest

Share This